De Nederlandse Transplantatie Stichting (NTS)

De Nederlandse Transplantatie Stichting werkt aan de verbetering van orgaan- en weefseldonatie en -transplantatie. Ze ondersteunen de donorziekenhuizen en transplantatiecentra in Nederland in opdracht van het ministerie van VWS. Maar dat is heel klinisch omschreven. In de praktijk gaat het boven alles om mensen.

Doelgroep: iedereen

De NTS deelt kennis over donatie en transplantatie van organen en weefsels. Of je nu een arts bent die informatie zoekt over bepaalde medische procedures, een 10-jarige die een werkstuk wil maken voor school of een patiënt die op de wachtlijst staat voor een orgaan: letterlijk iedereen moet informatie kunnen vinden op deze website.

Oh, en er is ook een indrukwekkend aantal vrijwilligers bij betrokken. De meesten van hen hebben zelf een orgaan of weefsel van een donor ontvangen. Ze weten hoe het is om op die wachtlijst te staan en zijn bereid en in staat om hun persoonlijke ervaring te delen met wie het maar wil horen.

Laat dit even bezinken. Meestal zijn er maar een paar doelgroepen bij betrokken en meestal zijn die groepen op de een of andere manier aan elkaar gerelateerd. De NTS is er voor iedere Nederlander.

Kan dat wel op één website! Ja en nee.

Ja. Je zult verbaasd zijn. Het sleutelwoord om zo'n groot publiek aan te spreken is informatiearchitectuur. Je moet gewoon de tijd nemen om een enorme hoeveelheid informatie te structureren. Als je dat niet doet, wordt de website een doolhof, verdwalen bezoekers en geven ze op omdat ze niet kunnen vinden wat ze zoeken. Normaal gesproken is dit slechts een klein onderdeel van het maken van een website. In dit geval kunnen we alleen al over dit proces een aparte blog schrijven.

En nee. Want sommige doelgroepen hebben een aparte site: de studenten. Twee totaal verschillende maatwerksites die we met veel plezier hebben gebouwd, om twee totaal verschillende redenen. En daar willen we het hier graag over hebben.

Anders kijken: Donorwise

Donorwise.nl is gemaakt voor studenten. Met behulp van verschillende interactieve elementen, zoals quizzen en puzzels, kunnen leerkrachten allerlei vragen behandelen die kinderen kunnen hebben over donatie en transplantatie.

Het ontwerp is - net als de hoofdwebsite - van Fabrique. Op het eerste gezicht ziet het er zelfs een beetje simplistisch uit. Grote lettertypes, veel kleuren, veel dingen die gebeuren, dingen die veranderen als je erop klikt: heel kinderproof dus. Aan ons om het te laten werken. Natuurlijk weten we hoe we interactieve elementen voor websites moeten maken. Het bouwen van een volledig interactieve website was echter een primeur.

Laten we een meerkeuzequiz als voorbeeld nemen. De grote vraag: hoe implementeren we dit op zo'n manier dat de redacteuren er nog steeds gemakkelijk mee kunnen werken? Het antwoord: we hebben blokken en repeaters gebruikt. Voor degenen met minder technische kennis: dit zijn technische termen voor elementen die je als ontwikkelaar helpen om complexe content in het CMS op een mooie, logische manier te sorteren.

In dit geval kan de redactie voor elke nieuwe vraag een dia maken. Die dia's worden gecombineerd in een diavoorstelling, de redacteur kan een mooie kleur voor de achtergrond kiezen en daar ga je: een gloednieuwe quiz.

Klinkt eenvoudig toch? En heel logisch ook. Maar we kunnen het niet vaak genoeg zeggen: als het er simpel uitziet, heeft het waarschijnlijk veel tijd gekost om het te bouwen. Maar hé, dat is wat we graag doen. Puzzels oplossen.

De gevolgen van je code

Het maakt niet uit of je met HTML, CSS of Symfony werkt: aangepaste code is iets bijzonders. Vooral als je iets moet bouwen voor een specifieke doelgroep vereist het verbeeldingskracht, creativiteit en ervaring. Je code kan technisch perfect zijn en elke frontender of backender doen gillen van genot, maar wat is de ervaring van de bezoeker? Heeft je code iets toe te voegen, voor hen? Maakt het hun bezoek beter of makkelijker?

Je moet letterlijk in hun schoenen gaan staan om je volledig bewust te worden van wat ze nodig hebben. Gelukkig zijn we daar goed in. En we houden van een goede uitdaging.

Wat denk je ervan om ons onze volgende uitdaging te geven? Heb je een idee of een wens die je nog nergens anders hebt gezien? Laat het ons weten!

Ons werk voor de NTS: 

  • Website bouwen en implementatie ontwerp 
  • Onderhoud
  • Advies 

Vragen? Neem contact op: 

070 345 76 28 

Benieuwd naar de website? Kijk eens bij De Nederlandse Transplantatie Stichting!

Hoe kunnen we jou helpen?

We horen graag meer over je project en uitdagingen. Laten we samen ontdekken hoe we kunnen bijdragen aan jouw succes.

Laten we een afspraak maken